Vintage soul w nagraniach Adriana Younge’a

Idea vintage soulu jest bardzo młodą koncepcją współczesnej muzyki. Brak fachowych źródeł wyjaśniających znaczenie nowej terminologii potwierdza słabe rozpropagowanie tego muzycznego stylu wśród słuchaczy. Nieliczni współcześni autorzy stosują to określenie w celu nadania głębszego sensu tworzonej muzyki. Jednym z artystów szczerze zaangażowanych w tworzenie muzycznego ruchu vintage soul jest Adrian Younge, ubiegłoroczny debiutant, autor znakomitej ścieżki dźwiękowej do filmu Black Dynamite.

Vintage soul można interpretować na dwa sposoby. Pierwszy: jako archaiczne soulowe nagrania z lat 60-70 obecne w pierwszym obiegu dzięki winylowym i kompaktowym reedycjom. Drugi sposób: jako muzykę tworzoną tu i teraz w oparciu o rozwiązania techniczne stosowane w analogicznym okresie czasu. Nie ma sensu wprowadzać przedrostka „nu” jak w przypadku elektronicznej odmiany soulu, bowiem szatkowanie kolejnych muzycznych gatunków na szczegółowe style wprowadza zamęt. Muszą Państwo jednak zapamiętać, że choć vintage soul odwołuje się bezpośrednio do muzyki soul, to swój rozwój zawdzięcza ewolucji neo-soulu w latach 90.

Jest też inne podejście, mniej radykalne, tkwiące w głowach samych artystów. Proszę jednak potraktować ten akapit raczej informacyjnie a nie jako część głównego wywodu. Vintage soul to - parafrazując słynną sentencję Woody’ego Allena dotyczącą Nowego Jorku - stan umysłu. Każdy artysta posiada wyobrażenie na temat tworzonej muzyki, odczuwanie jest więc ważniejsze do formy. Ten sposób nie jest najlepszy z powodów czysto subiektywnych prowadzących do niepotrzebnych dyskusji czym jest a czym nie jest vintage.

Jak już wcześniej ustaliliśmy, nagraniem w stylu vintage soul będzie współcześnie tworzona muzyka w oparciu o przebrzmiałe metody pracy studyjnej. Adrian Younge zarejestrował muzyczny materiał sposobami analogowymi. W tym celu wykorzystał instrumenty oraz sprzęt studyjny wyprodukowane do 1979 roku (niektóre z nich pochodzą nawet z lat trzydziestych). Efekt końcowy okazał się zdumiewający. Bogate brzmienie vintage soulu zostało uchwycone dzięki użyciu 20 różnych instrumentów! Na wszystkich zagrał Adrian Younge, który uczył się gry na bieżąco wraz z kolejnymi etapami rejestrowania płyty. W komponowaniu muzyki instrumenty są narzędziami za pomocą, których osiągnięcie postanowionego celu jest możliwe. Cel określa koncepcja wedle, której pisana na nowo muzyka musi zachować zbieżność z oryginalnymi nagraniami z lat 70. W twórczości pana Younge bynajmniej nie chodzi o kopię konkretnej płyty (np. Superfly Curtisa Mayfielda), lecz o zrozumienie ówczesnego stylu i procesu tworzenia muzyki.

Podsumowując to co do tej pory zostało napisane, vintage soul odnosi się do konkretnej epoki, musi być autentyczny a więc nagrany przy użyciu oryginalnego sprzęt oraz nie może być pozbawiony konotacji z określonym stylem w muzyce lub winylowymi wydawnictwami. Vintage soul koncentruje się przede wszystkim na bogatym brzmieniu będącym efektem pracy muzyków a nie wirtualnie zaaranżowanych instrumentów.

Na temat ścieżki dźwiękowej do filmu Black Dynamite przeczytają Państwo w następnym poście, tymczasem klip do utworu Shot Me in the Heart promującego album.




Adrian Younge
Shoot Me in the Heart z albumu "Black Dynamite"
Wax Poetics Records, 2009 r.

Komentarze