Footprints #14 x Soul-Jazz.pl: Tribute to Grover Washington Jr.



Soul-Jazz.pl wraz z Footprints, serią jazzowych miksów prezentuje 14. część serii dedykowaną wczesnej twórczości Grovera Washingtona Jr. Miks w formacie mp3 jest dostępny do pobrania ze strony Footprints-jazz.blogspot.com. Okładkę przygotował Rso196.





Wstęp od kuratora Footprints:

Krótko po wydaniu trzynastego woluminu serii jazzowych miksów Footprints, napisał do mnie 7w5, pytając czy nadal zajmuję się tym projektem. Bez zastanowienia odparłem twierdząco. Jędrzej Siwek to współtwórca nieistniejącego już serwisu muzycznego wersalka.com, nad którym pracowaliśmy wspólnie od 2004 roku. Od tego czasu każdy z nas uciekł w swoje projekty. 7w5 incydentalnie publikuje na łamach kwartalnika kulturalnego "Opcje", a od połowy 2009 roku, prowadzi swoją stronę poświęconą muzyce soul oraz jazz - www.soul-jazz.pl. Czternasty Footprints jest inny od poprzednich, głównie przez koncept. Jest to pierwszy hołd złożony tylko i wyłącznie jednemu artyście. Dlaczego akurat Grover Washington Jr? Najlepiej odpowie na to pytanie sam autor miksu.

Soon after the 13th mix in the Footprints jazz series came out, 7w5 got in touch with me asking if I’m still engaged in the project. I replied positively with no hesitation. Jędrzej Siwek is a cofounder of wersalka.com, the music-oriented portal on which we worked together since 2004. From that point on we focused on each one’s own projects, 7w5 incidentally publishing in cultural quarterly journal "Opcje" and, since 2009, keeping his own soul and jazz-oriented website - www.soul-jazz.pl. When compared to the prior ones, Footprints vol.14 is different, mostly because of the concept: it’s the first tribute paid to one artist only. Now why Grover Washington Jr.? Let the author himself speak his mind on this issue.

Sebol, Footprints-jazz.blogspot.com, Sebol.com.pl


Od autora:
Grover Washington Jr uchodzi za ikonę stylu smooth-jazz lat 80. To ważne by zapamiętać: lat osiemdziesiątych. W tych gorszych czasach dla muzyki wielu artystów wraz ze zmianą trendów ukazała swe bardziej komercyjne oblicze. Wymieniać nazwiska inne niż bohatera miksu nie ma sensu, ale proszę uwierzyć na słowo, muzyków idących w komercje było sporo, co nie zawsze kończyło się dobrym rezultatem. Zasadnicze pytanie powinno brzmieć: czy nawet jako twórca smooth-jazzowy Grover Washington Jr trzymał poziom? Otóż trzymał - był najlepszy. Mistrzem można być bez wstydu przyjmując platynowe płyty.

Wybrałem dla Państwa nagrania z wcześniejszej dekady, ponieważ - moim zdaniem - najlepsze płyty pan Washington nagrywał w latach 70. Ówczesne brzmienie inspirowane dźwiękami natury kreowało nowe przestrzenie w muzycznym kolażu jazzu, soulu, funku i R&B. Twórczość Grovera Washingtona Jr była więc niejednoznaczna i - zdecydowanie daleka od skojarzeń z smooth-jazz’em o czym przekonają się Państwo słuchając 14. części serii Footprints.

Grover Washington Jr. is said to be an 80s’ smooth-jazz icon. Mind this one specifically: the eighties. In those times, apparently less favorable for the music, numerous artists unveiled- along with the change of trends- their more commercial side. There is no point in mentioning names other than that of the main character of this mix but honestly, there were many musicians who turned towards commercialism, which did not always end well. One may ask an essential question here: being a smooth-jazz artist, did Grover Washington Jr. create music of quality up to standard? Well, he did- he was the best. It is possible to be a master without the feeling of disgrace accompanying every platinum record.

I have selected the recordings from the earlier decade for you as, in my opinion, Mr. Washington recorded his best pieces in the seventies. The then sound inspired by nature gaped new spaces in the musical collage of jazz, soul, funk and R&B. Thus, the output of Grover Washington Jr. was diversified and definitely far from the smooth jazz style you have in mind, which you can see or listen for yourself while checking the fourteenth part of the Footprints jazz series.

7w5

Marzec/March 2010

1. Moonstreams (Kudu, 1975)
2. Dolphin Dance (Kudu, 1976)
3. Earth Tones (Kudu, 1975)
4. Paradise (Elektra, 1979)
5. Mr. Magic Live (Kudu, 1977)

Komentarze

  1. co z Wami? obudźcie się. potrzebujemy dobrej muzyki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Proszę o cierpliwość, wkrótce druga część współpracy Footprints x Soul-jazz.pl pt. "Nature Sounds".

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz