John Stubblefield: Prelude



Jon Stubblefield
Prelude
Storyville Records, 1978 r. RE

Kawałek niezłego jazzu autorstwa John’a Stubblefielda wciąż pozostaje nieodkryty. Za sprawą reedycji Prelude, prawdopodobnie pierwszej solowej płyty, ta niekorzystna sytuacja może ulec zmianie na lepsze.

Dojrzały to debiut, nie z racji wieku autora (gdy nagrywał Prelude miał 31 lat), lecz posiadanych kompetencji. Otóż John Stubblefield prócz umiejętności gry na saksofonie posiadł zdolność komponowania muzyki. Według nielicznych biograficznych artykułów, najlepsze tematy pisał na potrzeby big bandu upamiętniającego twórczość Charles’a Mingusa.

Musi być w tym wiele prawdy, ponieważ z sześciu kompozycji na płycie Prelude dwie, nie napisane przez autora krążka, są najciekawsze. Za żywiołowe latin-jazzowe If You Only Knew odpowiada Onaje Allen Gumbs, natomiast subtelne i harmoniczne What’s Gonna Be Is Gonna Be, w dodatku przypominające Blue In Green Milesa Davisa napisał Cecil Bridgewater.

Niestety nie doświadczą Państwo tych dwóch kompozycji w ramach promocyjnego odsłuchu na Soul-jazz.pl. W zasadzie nie doświadczą Państwo żadnego utworu z tejże płyty z błahego powodu: w internetowej przestrzeni muzyka pana Stubblefielda nie znalazła jeszcze odpowiednich (legalnych) promotorów. Dlatego muszą Państwo polegać na słowie pisanym, w tym bądź innym miejscu/blogu, (co w cale nie jest złe, mając na uwadze fakt, iż niegdyś muzyka w formacie mp3 nie istniała).

Wracając do płyty. Album Prelude brzmi świetnie zarówno w aspekcie solowych partii pana Stubblefieda jak również kolektywnej gry całego sekstetu. To czysta przyjemność jednakże proszę nie oczekiwać po tej płycie za dużo (na prawdziwe jazzowe wykopaliska nadejdzie jeszcze pora na Soul-jazz.pl). Tymczasem Prelude to silny, post-bebopowy debiut muzyka, którego ton saksofonu być może znają Państwo z innych płyt.


Skład:
Jon Stubblefield – saksofon tenorowy i altowy
Cecil Bridgewater – trąbka, skrzydłówka
Onaje Allen Gumbs – klawisze
Cecil McBrige – kontrabas
Joe Chambers – bębny
Mtume – perkusja

Komentarze