II edycja Katowice Jazzart Festival - dzień trzeci (28.04.2013)



Wspólnym mianownikiem, który łączy muzykę wykonywaną przez Juliana Gembalskiego z szeroko pojętym jazzem, jest improwizacja. Na swój festiwalowy występ artysta przygotował specjalny program oparty 
na niezwykłej improwizacji, pojmowanej również klasycznie jako sztuka spontanicznego tworzenia muzyki 
z jednoczesnym jej wykonywaniem. Na koncercie powstaną więc utwory nawiązujące do różnych stylów i kompozytorów, co określane bywa sztuką repliki, a także utwory swobodne w stylu i formie. Takie, które oddają klimat współczesności, z jego wieloznaczeniowością i otwartością. Usłyszymy więc preludia, fugi, wariacje, impresje, muzyczne wizje i obrazy.


Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala (Hob-Beats) współpracę w duecie perkusyjnym rozpoczęli w 2002 roku jeszcze jako studenci Akademii Muzycznej w Warszawie. Grają na wielu różnych instrumentach perkusyjnych, od tych powszechnie znanych, jak marimba czy wibrafon, po bardziej egzotyczne. Obecnie są jedynym aktywnie działającym tego rodzaju duetem w Polsce i jednym z niewielu na świecie. W ich repertuarze, poza kompozycjami perkusyjnymi, znajdują się także transkrypcje m.in.: dzieł Ravela, Chopina czy Bacha oraz utwory pisane specjalnie dla duetu. W niezwykle udany sposób artyści asymilują także wątki muzyki ludowej. Artyści zdobywali nagrody i wyróżnienia, m.in.: na festiwalu Warszawska Jesień, Crossdrumming Festival, Źródła i Inspiracje w Krakowie czy festiwalu Nowa Tradycja. Co dla nich charakterystyczne, że równie często nagradzani są przez utytułowane gremia jurorów, jak i przez festiwalową publiczność. Na JazzArt Festival muzycy przygotowali specjalny program. Łączą w nim dwie muzyczne rzeczywistości. Z jednej strony będzie to muzyka zakomponowana, z drugiej – improwizacja. Każdy utwór poprzedzony jest improwizowanym wprowadzeniem bądź zawiera elementy improwizacji.

(Magdalena Kordylasińska, Miłosz Pękala – marimba, wibrafon, perkusja, multiperkusja, ect.)


Miejsce: Kinoteatr Rialto, godz. 18.30



Kubański pianista Roberto Fonseca, jedna z najmłodszych gwiazd afro-kubańskiej odmiany jazzu. Debiutował mając 15 lat. Niemal natychmiast zwrócił na siebie uwagę najbardziej cenionych hawańskich mistrzów i zaczął występować u boku gwiazd znanych z Buena Vista Social Club. Razem występowali niemal na całym świecie, realizując blisko 400 koncertów w najbardziej prestiżowych salach koncertowych. Po okresie tak intensywnej pracy Roberto Fonseca poczuł, że on i jego muzyka są już gotowi do stworzenia własnego projektu. Wsłuchał się więc uważnie w siebie i w odgłosy otaczającego go świata. W wyniku tego zasłuchania powstała płyta pt. „Zamazu”. Artysta niezwykle swobodnie połączył w niej tradycje kubańskiego „son” z nowoczesną elektroniką, samplingiem i jazzowym feelengiem, a także muzyką klasyczną. Można też usłyszeć, że po inspiracje sięga do starych mistrzów – Ferrera i Gonzaleza. Tej bogatej w wiele odniesień muzyce artysta potrafił nadać osobisty charakter.  

(Roberto Fonseca – fortepian, Joela Hierrezuelo, Ramses Rodrigues – perkusja, Jorge Chicoy – gitara, Yandy Martinez – bas, Sekou Konyate – kora)


Miejsce: Jazzclub Hipnoza, godz. 20.30


Marcin Masecki i Michał Górczyński w ramach JazzArt Festivalu wystąpią w projekcie Boeing. Muzycy zamierzają powędrować przez partyturę Wolfganga Amadeusza Mozarta. Materiał wyjściowy ulega tu oczywiście dekonstrukcji, a muzycy do tego stopnia bawią się konwencją i formą że chwilami wręcz je łamią. Zdają się postępować tak, jakby dali się porwać dźwiękom i odeszli od ustalonego wcześniej zamysłu. Muzyka Mozarta stanowi konstrukcję, na której mogą się oprzeć.

(Marcin Masecki – fortepian, Michał Górczyński – klarnet, saksofon)


Miejsce: Scena GuGalander, godz. 22.00

Komentarze