II edycja Katowice Jazzart Festival - dzień trzeci (28.04.2013)
Wspólnym mianownikiem, który łączy
muzykę wykonywaną przez Juliana Gembalskiego z szeroko pojętym
jazzem, jest improwizacja. Na swój festiwalowy występ artysta
przygotował specjalny program oparty
na niezwykłej improwizacji,
pojmowanej również klasycznie jako sztuka spontanicznego tworzenia
muzyki
z jednoczesnym jej wykonywaniem. Na koncercie powstaną więc utwory
nawiązujące do różnych stylów i kompozytorów, co określane
bywa sztuką repliki, a także utwory swobodne w stylu i formie.
Takie, które oddają klimat współczesności, z jego
wieloznaczeniowością i otwartością. Usłyszymy więc preludia,
fugi, wariacje, impresje, muzyczne wizje i obrazy.
Magdalena Kordylasińska i Miłosz
Pękala (Hob-Beats) współpracę w duecie perkusyjnym rozpoczęli w 2002 roku
jeszcze jako studenci Akademii Muzycznej w Warszawie. Grają na wielu
różnych instrumentach perkusyjnych, od tych powszechnie znanych,
jak marimba czy wibrafon, po bardziej egzotyczne. Obecnie są jedynym
aktywnie działającym tego rodzaju duetem w Polsce i jednym z
niewielu na świecie. W ich repertuarze, poza kompozycjami
perkusyjnymi, znajdują się także transkrypcje m.in.: dzieł
Ravela, Chopina czy Bacha oraz utwory pisane specjalnie dla duetu. W
niezwykle udany sposób artyści asymilują także wątki muzyki
ludowej. Artyści zdobywali nagrody i wyróżnienia, m.in.: na
festiwalu Warszawska Jesień, Crossdrumming Festival, Źródła i
Inspiracje w Krakowie czy festiwalu Nowa Tradycja. Co dla nich
charakterystyczne, że równie często nagradzani są przez
utytułowane gremia jurorów, jak i przez festiwalową publiczność.
Na JazzArt Festival muzycy przygotowali specjalny program. Łączą w
nim dwie muzyczne rzeczywistości. Z jednej strony będzie to muzyka
zakomponowana, z drugiej – improwizacja. Każdy utwór poprzedzony
jest improwizowanym wprowadzeniem bądź zawiera elementy
improwizacji.
(Magdalena Kordylasińska, Miłosz
Pękala – marimba, wibrafon, perkusja, multiperkusja, ect.)
Miejsce: Kinoteatr Rialto, godz. 18.30
Kubański pianista Roberto Fonseca,
jedna z najmłodszych gwiazd afro-kubańskiej odmiany jazzu.
Debiutował mając 15 lat. Niemal natychmiast zwrócił na siebie
uwagę najbardziej cenionych hawańskich mistrzów i zaczął
występować u boku gwiazd znanych z Buena Vista Social Club. Razem
występowali niemal na całym świecie, realizując blisko 400
koncertów w najbardziej prestiżowych salach koncertowych. Po
okresie tak intensywnej pracy Roberto Fonseca poczuł, że on i jego
muzyka są już gotowi do stworzenia własnego projektu. Wsłuchał
się więc uważnie w siebie i w odgłosy otaczającego go świata. W
wyniku tego zasłuchania powstała płyta pt. „Zamazu”. Artysta
niezwykle swobodnie połączył w niej tradycje kubańskiego „son”
z nowoczesną elektroniką, samplingiem i jazzowym feelengiem, a
także muzyką klasyczną. Można też usłyszeć, że po inspiracje
sięga do starych mistrzów – Ferrera i Gonzaleza. Tej bogatej w
wiele odniesień muzyce artysta potrafił nadać osobisty charakter.
(Roberto Fonseca – fortepian, Joela
Hierrezuelo, Ramses Rodrigues – perkusja, Jorge Chicoy – gitara,
Yandy Martinez – bas, Sekou Konyate – kora)
Miejsce: Jazzclub Hipnoza, godz. 20.30
Marcin Masecki i Michał Górczyński w
ramach JazzArt Festivalu wystąpią w projekcie Boeing. Muzycy
zamierzają powędrować przez partyturę Wolfganga Amadeusza
Mozarta. Materiał wyjściowy ulega tu oczywiście dekonstrukcji, a
muzycy do tego stopnia bawią się konwencją i formą że chwilami
wręcz je łamią. Zdają się postępować tak, jakby dali się
porwać dźwiękom i odeszli od ustalonego wcześniej zamysłu.
Muzyka Mozarta stanowi konstrukcję, na której mogą się oprzeć.
(Marcin Masecki – fortepian, Michał
Górczyński – klarnet, saksofon)
Miejsce: Scena GuGalander, godz. 22.00
Komentarze
Prześlij komentarz